1. KISS - Keep It Simple, Stupid!
Hoe eenvoudiger, hoe beter. Dat geldt zeker voor een logo. Een eenvoudig logo herken je sneller. Het fijne is dat een simpel logo het goed doet op ieder formaat. Op een billboard van twintig meter, maar ook als bedrukking op een balpen van vijf bij vijf millimeter. Geen lange namen of slogans, dus. En niet te veel details.

2. Maak je logo tijdloos
Als het goed is, gaat een logo jaren mee. Misschien wel decennia. Aan een echt goed logo is niet te zien in welke periode het is gemaakt. Logo-ontwerp heeft zo zijn trends, en die zijn na een paar jaar alweer overgewaaid. Ga je wel mee met de trends? Dan moet je iedere vijf jaar een nieuw logo laten maken. Duur en jammer voor je herkenbaarheid. Je klanten en prospects moeten weer wennen aan het nieuwe logo. Of erger: ze herkennen je logo helemaal niet meer.

3. Maak je logo opvallend
Een goed logo valt op. Wees onderscheidend in je branche met je logo, daar is het voor gemaakt. Voorbeeld: in de bouw en aanverwante sectoren zijn alle logo’s van kleinere bedrijven voor mij hetzelfde. Stevige letters, vaak in donkerblauw met rood of andersom. Dat deze bedrijven vrijwel allemaal een familienaam hebben, helpt ook al niet. Eenheidsworst. Een bouwbedrijf met een paars of oranje logo, dat valt pas op! Een dakbedekker die géén plaatje van een dak in zijn logo heeft? Interessant!

4. Maak je logo zakelijk
Zelfs kinderdagverblijf ‘De Schaterende Clown’ heeft een logo. Eentje met een lachende clown en een regenboog. Past bij het bedrijf, toch? Ja, totdat De Clown een aanmaning moet sturen voor het betalen van de ouderlijke bijdrage. Op briefpapier met een lachende clown en een regenboog. Zakelijk is anders.

Een goed logo past bij je bedrijf, maar heeft ondanks dat een zakelijke uitstraling. Zelfs een goed ontworpen clownshoofd kan er zakelijk uitzien.

5. Maak je logo niet te groot
Eén van de meest voorkomende verzoeken die ik krijg is ‘mag het logo wat groter?’ Heel veel ondernemers zijn - terecht - trots op hun logo. Maar soms overdrijven ze die trots. Een groot logo komt over alsof je naar je klanten schreeuwt: ‘HOE KAN IK JE HELPEN!?’ Geen prettige manier van communicatie.

Kijk maar eens naar de websites van grote merken en hoe klein de logo’s daar zijn. Het zijn de kleine dingen die ‘t doen en je logo is daar een prima voorbeeld van. Je boodschap, je product, die doen ertoe. Je logo is maar een detail. Laat het je boodschap niet overstralen.

VOORBEELD: